Hitom internetu sa v posledných dňoch stala nezaradená poslankyňa slovenského parlamentu Magdaléna Vášáryová. Pred kamerami českej televízie vo videomoste strhla masku z vľúdnej pohostinnej tváre Sloveniek a Slovákov: odhalila, ako sa vieme dojímať nad psíčkami a mačičkami a ako nekresťansky ľahostajne stojíme pred utopenými deťmi a zúfalými matkami i otcami zo Sýrie a priľahlého sveta. Kresťania sme len takí folklórni, nie skutoční.
Magdaléna Vášáryová je kresťanka skutočná, na Kalvárii v Banskej Štiavnici má osvojenú kaplnku so zastavením Krista. Spolu so sestrou ju dala opraviť, vybieliť a vyvesiť tabuľku, že je v ich opatere. Tí ostatní kresťania chodia do kostola, ťahajú Krista za nohy, ale inak nič. Chudákov, čo sa húfne vyvalili z biedneho, nielen vojnami vydrancovaného Juhu, odmietajú.
Ba čo viac – azda aj nenávidia.
Potiaľ správne.
Ale inak – odtiaľ potiaľ.
Lebo tá nenávisť k nám nespadla z neba a nevyučovali ju v kostoloch.
Kedysi sme žili v kolektíve. Vraveli nám, že v kolektíve je život veselší a lepší, lebo človek nie je nikdy sám. (Vladimír Mináč: Nikdy nie si sama). Niektorí si z toho veselia a dobroty strúhali žarty, a tie im potom priniesli „neznesiteľnú ľahkosť bytia“ (Milan Kundera: Žert, Nesnesitelná lehkost bytí).
V jednom rozhovore po politickom prevrate som sa dozvedela, že i to bolo jedným z cieľov revolúcie: zbaviť ľudí „neznesiteľnej ľahkosti bytia“, naučiť ich, že nie sú kolektív, ale indivíduá, že majú svoje práva a že tie sú neodňateľné.
A ako sa tak rozhliadam okolo seba, mám neznesiteľný pocit, že sa cieľ naplnil: kam oko dovidí, samé indivíduá.
Zbavili sme sa kolektívu. Zbavili sme sa kolektívu definitívne a úplne: žijeme individuálne a medzi samými sólistami. Otrhanými, ale hrdými! Kolektív ergo spoločnosť je prázdna množina. Kde niet spoločnosti, niet ani spoločenských väzieb, zostali kontakty medzi indivíduami. Kontakty medzi indivíduami majú rozličnú podobu. Najčastejšie absolútne nezávislú od vžitých etických noriem, ktoré zvyčajne platia v dobrej spoločnosti, kde je nemysliteľné klamať, kradnúť a podvádzať. Nemysliteľné je to nie preto, že za takéto konanie hrozí trest, iba pre taký obyčajný pocit studu, ak človek prekračuje hranice dané morálkou spoločnosti.
No kde nie je spoločnosť, aké hranice?
Na svete sú indivíduá a potreby indivíduí sú sväté. Na ich posvätenie si indivíduá dokonca znásilnili normy. Čím je indivíduum bohatšie, tým má viac prostriedkov a tým viac kontaktov i väčšiu moc posvätiť si aj to, čo ešte včera bolo nepredstaviteľné.
Tam a vtedy, kde sa tieto normy zavádzali, umieralo v ľuďoch srdce. Tam, kde úžerníci a transformátori brali ľuďom barly, aby ich postavili na chromé nohy, stŕhali z nich zvyšky spoluúčasti, spolu prežívania. Ľudia zostali sami, odkázaní na seba. Kto s nimi súcitil? Spomíname si ešte na hovorcu z SDKÚ (potom som ho vídala hovoriť za PENTA), ako komentoval zákon o sociálnej (ne)pomoci z dielne Ľ. Kaníka…?
Hitom internetu by mali byť všetky tie opustené rodiny slovenských dolín. Nad ktorými nikto nezaplakal, keď ich začali učiť byť indivíduami a zabúdať na blížneho svojho. Vyvyšovať sa nad nich a ohŕňať nos je síce veľmi sexy, ale inak úplne nanič. Iba to prilieva olej do ohňa.
Nie, nie sú nekresťanskí, iba sa v džungli naučili hrýzť.
Utečenecká kríza sa neskončila, ľudia sem budú naďalej prúdiť a zlosť tých domácich bedárov ešte vzrastie, keď sa náhodou uplatní povinná európska daň na ich zaopatrenie. Lebo tých našich vyhnancov vo vlastnej krajine nezaopatril nikto. A „transformátori“ sa im ešte posmievajú.
Tak sa srdce neoživuje, hoci by sme si to všetci veľmi želali.
Hitom internetu sú aj tie rodiny z ...
Dva krát som si prečítal blog pani ...
Takze nic. ...
škoda ,že len v článku a na papieri ...
kolko by ste ich našli dnes a dlho ...
Celá debata | RSS tejto debaty